focusonfitness

RECEPT - Mandel & Morotskaka

Kategori: Recept

 
Gjorde denna Mandel & Morotskakan nu i eftermiddags!
Tänker inte ta cred för den för jag hittade receptet i ett litet recepthäfte som man fick med när man köpte en burk Hermesetas SWEET Lättsrö.
Är själv inte så glad för smaken a sötningsmedlet men tänkte att jag skulle prova - Kalorisnålt blev det i alla fall.
 
Endast 172 Kcal/bit om man delar den i 10 bitar.
 
6 ägg
4 dl Hermesetas Stevia strö
250 g rårivna morötter
Rivet skal och saft från 1 lime
2 dl finhackad sörmandel (eller mandelmjöj - borde man kunna navända)
2 msk vetemjöl
1 msk maizena
1 tsk bakpulver
 
1. Sätt ugnen på 175 grader och smörj en rind sockerkaksform eller annan rund form med avtagbar botten med kokosolja och bröa den med ströbröd.
 
2. Dela äggulorna från vitorna och vispa samman äggulor och Stevia strö pösigt.
 
3. Tillsätt rivna morötter, rivet limeskal och saft.
 
4. Rör ihopa finhackad mandel, vetemjöl, bakpulver och maizena mjöl och blanda sedan ner det i äggblandningen.
 
5. Vispa vitorna till hårt skum och vänd sedan ner det i den andra smeten försiktigt. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 40 min. Låt kakan svalna något innan du tar av kanten på formen och serverar.
 
TIPS! Jag tyckte att det var riktigt gott med Kesella på toppen som en glasyr. Bryter av det söta litegrann och tar bort Sötningsmedels smaken en aning - har svårt för den. Gör jag den igen kommer jag att göra den annorlunda!
 
Lycka till!
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: