focusonfitness

Recept - Jordnötssås!

Kategori: Recept

Eftersom jag ganska ofta höftar i mina recept och går efter känslan så kan det hända att mängden inte riktigt alltid stämmer överrens med verkligheten, men man lär sig efter några ggr hur man själv VILL att det ska SMAKA : )
.
Här kommer ett höftat recept på min jordnötssås!
.
.
1. Hacka en gul och en röd lök i småbitar - bryn dem i en STOR gryta i en hel del olja ; ) Löken ska kunna ligga där och puttra ett tag utan att brännas vid för fort.
2. När löken är halvvägs till gyllenbrun i färgen så pressar du ner 2 vitlöksklyftor. Rör om.
3. Häll sedan ner ca 750ml krossade tomater - låt puttra upp och tillsätt salt och vitpeppar.
4. Blanda sedan ner 2-3 dl jordnötssmör och 1-2 msk flytande honung.
5. Tror att jag även hade i en miniskvätt soja - beror på hur salt man vill ha den, själv tycker jag att den ska vara mer söt än salt faktiskt!
6. Låt alltsammans stå under lock och koka ihop sig på svag värme - ju längre desto bättre smak.
.
Till denna såsen kunde jag sedan blanda i ca 2 kg tärnad och stekt kycklingfilé!
Blev en MASSA matlådor ; )
.
.
LYCKA TILL!!!!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: